ЭШОНИ АБДУХАЛИЛ: ШОГИРДОНИ МАН ВАҲҲОБӢ НАШУДААНД
Дар Тоҷикистон дар канори равияю ҷараёнҳои мухталифи исломӣ ҷараёни суфизм ё тасаввуф низ дар солҳои ахир фаъол шуда ва тарафдорони он дар манотиқи мухталифи кишвар фаъолият мекунанд. Ба гуфтаи уламои исломӣ, ҳоло дар Тоҷикистон ду навъи тасаввуф: ҷаҳрия ва хуфия ё нақшбандия вуҷуд доштааст. Хабарнигори мо Мардони Муҳаммад бо Эшони Абдухалил, пешвои ҷараёни ҷаҳрияи тасаввуф, ки дар ноҳияи Ҳисор ба сар мебарад, мусоҳибае анҷом додааст:
-Ҳазрати Эшон, равияи суфизм дар Тоҷикистон идомаи ҷараёни тасаввуфи Имом Ғаззолию Боязиди Бастомӣ аст ё дар шакли нав зуҳур кардааст?
-Бисмиллоҳ-ир-раҳмон-ир-раҳим. Тасаввуфу тариқат аз Худованд ба расули акрам Муҳаммади Мустафо расида ва аз эшон ба умматони он ҳазрат ба мерос мондааст. Дуруст аст, ки дар шароити феълӣ ба ҷо овардани ҳамаи аркону фароизи тасаввуф душвор аст. Бояд аҳли тасаввуф гӯшанишинӣ карда ва вуҷуди худро ба офаридгору илми худо бахшанд.
Тариқат кори хавос ва нозуке аст, ки ҷаноби паёмбар гуфтаанд: “бимирем пеш аз мурдан”. Пеш аз мурдан худро ба мурдаҳо монанд кунед. Яъне, парҳезгор бошем. Ҳам парҳези ҷисмонӣ ва ҳам равонӣ. Дар тасаввуф аввал шариъат, сонӣ тариқат ва дар ниҳоят, ҳақиқат аст. Муридон аввал бояд “Мурод-ул-Орифин”-и Сӯфӣ Алмоҳиёрро биёмӯзанд.
Нахуст зарурати динро бидонанд, илм биёмӯзанд, зеро илм сифати худованд аст. Аҳкому аркони имону исломи худро саҳеҳ кунанд. Ҳалолу ҳаромро фарқ карда битавонанд. Тариқат мероси аҷдодии мост. Мо аслан аз Даҳбеди Самарқанд буда ва шаш пушт аст, ки дар ҳудуди феълии Тоҷикистон ба сар мебарем. Дар замони Шӯравӣ мушкилот зиёд буд, аммо мо пинҳонӣ кӯдаконро таълим медодем. Ҳалқа ҳам сурат мегирифт. Тариқат ин ҷиҳоди акбар, яъне ҷанг алайҳи шайтон аст.
-Дар тариқат пири муршид ва муридон ҳастанд. Мурид бояд гӯшанишинӣ кунад, зикр кунад. Дар шароити феълӣ ин имкон вуҷуд дорад?
-На. Бештари муридон барои таъмини ниёзҳои рӯзгор ба кишварҳои хориҷӣ, бахусус, Русия муҳоҷират кардаанд. Табиъист, ки дар он ҷо кор душвор аст ва шароит барои ибодати тӯлонӣ вуҷуд надорад. Ҳамзамон, “даст ба кору дил ба ёр” гуфтаанд. Инсон агар саргарми кор ҳам бошад, аз зикри худованд ғофил намонад.
Фарзи доимию фарзи қоимӣ ҳаст. Фарзи қоимӣ панҷ вақт намоз аст, фарзи доимӣ зикри худованд аст. Ҳадди ақал 24 ҳазор бор зикр бояд кард. Зеро инсон дар як соъат 1000 бор нафас мекашад. Дар 24 соъат 24 ҳазор бор мешавад.
-Теъдоди муридони Шумо чи қадар аст ва раванди таълим чи гуна аст?
-Теъдодашон зиёд, садҳо нафар ҳастанд ва аз бештари манотиқи Тоҷикистон омада, дар назди мо омӯзиш мегиранд. Ҳамон тавре таъкид доштем, онҳо нахуст зарурати динро меомӯзанд. Зеро дар тасаввуф аввал шариъат аст ва вақте ки шахс ҷазбаи шариъатро аз худ кард, дар ҷазбаи тариқат қадам мениҳад. Роҳи тариқат тақво ва парҳезгорӣ аст.
Шариъат ҳамчу шамъ аст, раҳ менамояд ва бе он ки шамъ ба даст оварӣ, роҳ рафта нашавад ва чун дар роҳ омадӣ, он рафтани ту тариқат аст ва чун расидӣ ба мақсуд, он ҳақиқат аст. Ё мисоли шариъат ҳамчу илми тиб омӯхтан аст ва тариқат парҳез кардан ба мӯҷиби тиб ва доруҳо хӯрдан ва ҳақиқат сиҳҳат ёфтани абадӣ ва аз он ҳар ду фориғ шудан. Чун одамӣ аз ин ҳаёт мирад, шариъату тариқат аз ӯ мунқатеъ шавад ва ҳақиқат монад.
Тариқат ин аст, ки Бедил гуфта:
Кушоди уқдаи дил бе гудози худ бувад мушкил,
Ба ҷуз сӯзан набикшояд гиреҳ аз тори гавҳарҳо.
Дар ҷоддаи омӯзиш синну сол муҳим нест. Аммо дар ҷавонӣ хубтар аст. Зеро ҷавонӣ вақти нашъунамои ҳар кор аст. Дастёбӣ ба илм ҳам соддатар аст. Ислом саҳлатулусул аст, амрҳои худованд кам асту самароташ бештар. Яҳудиҳо дар даврони ҳазрати Мӯсо 50 вақт намоз мегузоштанд. Умри инсон он замон дароз буду ҳоло кӯтоҳ.
-Пас аз омӯзиши аркони шариъат марҳилаи баъдӣ тариқат аст. Оё мурид метавонад дар ин марҳила дар ҳалқа ё рақсу пойкӯбии аҳли тасаввуф ширкат кунад?
-Бале. Тибқи қавоъиди тасаввуф бояд шоми душанбе ва панҷшанбе ҳалқа анҷом шавад. Вақте банда сафари шаҳри Мадина доштам, мутталеъ гаштам, ки дар ин шаҳр ба истиснои шоми шанбе дар шомҳои дигар аҳли тасаввуф ҳалқа баргузор мекардаанд. Аммо шароити Тоҷикистон душвор аст. Бештари муридон машғули кори дунявӣ ҳастанд ё барои дарёфти кор ба хориҷи кишвар муҳоҷират кардаанд. Таҷаммӯъи онҳо ва баргузор кардани ҳалқа кори душворест. Мо дар шаби 15-и моҳи шаъбон ва шаби қадр ҳалқа доир кардем.
-Ҳалқаи шумо низ оё шабеҳи ҳалқаи даврони пешин ва Туркияи имрӯзӣ буда ва рақсу самоъ ҳам сурат мегирад?
Чун равияи мо ҷаҳрия аст, бо садои баланд зикр гуфта ва ба самоъ мераванд. Мо ин равишро нигоҳ медорем. Равиши мо зикри миншор (арра) аст. Яъне ҳаракоти дасту пой мисли арра кардан аст. Қалби инсон ду сӯрохӣ дорад. Дар дили зокир нури соф мерезад, ӯро иҳота мекунад. Зикрҳои дигаре ҳастанд, назири зикри ҳаддодӣ мисли зарбаи оҳангарон, зикри ҷорӯб...
Мавлоно Ҷалолиддини Румӣ дар “Маснавӣ” мегӯяд:
Ҷорӯбе додааст ба дастам он нигор,
Хезу барангез аз ин дарё ғубор.
Манзур аз нигор ин ҷо Худованд аст. Худованд ба ту мадад карда ва роҳ намудааст, бояд худ ин корҳоро иҷро кунӣ.
-Аз сӯйи ниҳодҳои давлатӣ барои фаъолияти шумо ягон мухолифат ё мавонеъе шуда?
-На. Мухолифату мамонеъат набояд шавад. Зеро тариқат ҷомеъаро ҷамъ меорад, тозагию покизагӣ бештар мешавад. Шарофати тариқат буд, ки ягон шогирди ман ба ҷараёнҳои тундрави мазҳабӣ, аз ҷумла равияи ваҳҳобӣ, напайвастааст. Ман ифтихор дорам, ки дар замони ҷанги дохилӣ ҳеҷ як аз муридони ман мӯйи як мӯъминро накандааст ва даст ба силоҳ назадааст ва ба моли касе даст дароз накардааст.
Ман аз соли 1958 то ба ҳол мударрис ҳастам ва таълим медиҳам. Дар муноқишаҳои солҳои 1990 низ ширкат надоштем. Мо умедворем, ки Кумитаи дини Тоҷикистон ба тадриси шогирдон иҷозаи расмӣ диҳад. Зеро то илм наёмӯзем, худоро намешиносем.
Ҳоло дар Тоҷикистон як мадрасаи ба номи Имоми Аъзам фаъолият карда ва ҳамаи ҷавонони алоқаманд ба омӯзиши исломро фаро гирифта наметавонад. Мо бояд кӯдаконро тадрис кунем. Афроди бедонишу бемазҳаб ба ватан хидмати лоиқ карда ва онро ҳифз карда наметавонанд.
Домулло шудан фарзи кифоя аст. Ҳама домулло шуда наметавонанд. Барои аҳли омма донистани заруриёти дин, фарзи айн ва чил фариза лозим аст, то қаллобе ӯро аз мазҳабаш берун накунад. Сонӣ биравад илми маъишӣ, иқтисод бихонад. Ин чиз дар Қуръон таъкид шуда.
-Муносибати исломи расмӣ, яъне Шӯрои уламои исломӣ, дар қиболи равияи тасаввуф чи гуна аст?
-Ин як баҳси ҷузъӣ аст. Ҳофиз мегӯяд:
Шаби торику бими мавҷу гирдобе чунин ҳоил,
Куҷо донанд ҳоли мо сабукборони соҳилҳо.
Кор бе мухолифату мамонеъат намешавад. Мо бояд худоро шабу рӯз зикр кунем. Тариқат айни ибодат аст. Ҳалқ низ бояд пок бошад. То ҳол аз Шӯрои улумои исломӣ расман болои мо фишоре сурат нагирифта ё ба равияи тасаввуф эроду интиқоде нашудааст.
-Эшону домуллоҳои саршиноси Тоҷикистон чи?
-Агар эрод ҳам гирифтанд мегӯем, ки “Ӯ шариъат баён кунад моро, Ӯ тариқат аён кунад моро”. Мегӯем, ки мо бидъаткор нестем. Ин равиш аз худо ба паёмбар ва аз паёмбар то ба мо расида.
-Дар миёни шогирдони Шумо афроде ҳастанд, ки ба пояи муршидӣ расида бошанд?
-Ин кори хеле душвор аст. Ҳар қадаре ки банда ба худо наздик шавад, тарсаш бештар мешавад. Шарт барои пешвои тариқат шудан чаҳор сифат аст.
Илми тавҳиду худошиносӣ, илми тафсир, ҳадис, фиқҳ ва адабиёт доштан, дар назди муршиди комил сабақ гирифтан, доим мардумро тарғибу насиҳат кардан ва дунёро бозича донистану ба дунёи фонӣ дил набастан. Ҳар касе дар ин чаҳор сифат мавсуф бошад, пешвоии мардумро шоиста аст.
-Мурид барои фаъолияти мустақил бояд аз пири муршид иҷзоъ (иҷоза) бигирад. То ҳол ягон нафар аз Шумо иҷзоъ гирифта?
-Не. Мо ба як нафар иҷзоъ додем, аммо гуфт, ки қувватам намерасад. Инро бо даъво гирифта намешавад. Бояд фард ҳам мӯҳтасиби шариъат ва ҳам мӯҳтасиби тариқат шавад. Асли бандагӣ тақвою парҳезгорӣ аст. Мо садои бандагӣ кардем. Садои бандагӣ бе ақидаю амал намешавад. Паёмбари ислом гуфтаанд: Душмани аслии шумо нафси шумост, ки дар миёни ду шонаи шумост. Пояҳои ғофилии мо хеле қавӣ шудаасту аз худо хоҳонем, ки моро бо марҳаматаш аз ин ғофилиҳо наҷот диҳад.
Би-Би-Си
Адреси доимии маводи мазкур: http://www.ruzgor.tj/din/3451-2010-10-29-10-55-07.html
-
08.05.2025 15:28
176
Иштирок дар маросими гулчанбаргузорӣ ва паради ҳарбӣ дар Боғи Ғалабаи шаҳри Душанбе
-
08.05.2025 09:32
119
Суханронии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати Рӯзи Ғалаба
-
04.05.2025 13:40
154
Таъиноти кадрӣ дар сохторҳои низомӣ ва як қатор вазорату идораҳои дигар
-
07.05.2025 23:59
198
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
331
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
161
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
18.05.2025 13:37
82
Боздид аз Минтақаи махсуси иқтисодии «Aлабуга»-и Ҷумҳурии Тотористон
-
14.05.2025 23:45
126
Баррасии ҳамкориҳо бо Фонди кувайтии рушди иқтисодиёти Араб
-
14.05.2025 23:38
82
Ҷаласаи навбатии гурӯҳҳои кории муштараки Лоиҳаи «CASA-1000» оғоз гардид
-
14.10.2024 18:41
726
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1423
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3116
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
22.03.2025 12:38
285
Иштироки вазири корҳои хориҷӣ дар чорабинии сатҳи баланди кишвар оид ба об ва пиряхҳо дар СММ
-
23.02.2025 18:20
407
Фишори Трамп ба USAID ва оқибатҳои он барои Тоҷикистон – оё таҳдид воқеӣ аст?
-
14.10.2024 18:43
704
Рӯзҳои фарҳанги Давлати Қатар дар Ҷумҳурии Тоҷикистон баргузор мешаванд
-
20.03.2025 11:59
286
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
524
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
643
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
224
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
239
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
248
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
459
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
747
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1544
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
362
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
345
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1543
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
03.09.2021 08:38
1864
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2061
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
27.06.2019 05:52
2754
Муборак, ҳамватан, паймони ваҳдат!
-
19.04.2025 15:59
272
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
242
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
696
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
2755
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3198
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3187
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
405
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
466
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
407
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?