ИДИ РАМАЗОН ОМАДУ МОҲИ РАМАЗОН РАФТ…
Дишаб, вақте намозгузорон ҳангоми тарвеҳаи (тарвеҳа – нишасте, ки баъд аз чор ракъат нишаста тасбеҳ мегӯянд) ахир бо сӯзу гудоз бо Рамазони имсол Худоҳофизӣ карда, «алвадоъу алфироқ ё рамазон» мехонданд, ба ёдам расид, ки Расули Худо(с) фармудааст: ҳар касе, ки рӯзаи моҳи рамазон ва қиёми шабҳои онро аз рӯи имону ихлос ба анҷом бирасонад, Худованд гуноҳони гузаштаи ӯро мебахшад. Гуфтам, хушо ба ҳоли онҳое, ки баъд аз анҷоми ин фаризаи Илоҳӣ ва суннати Расули ростин(с) дар интизори бахшида шудани гуноҳони худ нишастаанд…
Хушо ба ҳоли онҳое, ки қабл аз вуруди Рамазон-мактаби Раббонӣ-, ки шароити кам уфтодан дар лағзишу гуноҳон барои эшон фароҳам мешавад, ба хотири болидарӯҳии пайравон ва побандони ин мактаб дарҳои ҷаннат кушода ва дарвозаҳои дӯзах баста шуда ва низ шайтонҳо занҷирбанд карда шуда, лаҷҷоми нафси аммора низ кашида шуд.
Гузаштан аз ин мактабро Ҳаққтаъоло бар умматони Ҳабибаш (с) фарз гардонид, мисле, ки ба умматони пешин фарз карда буд ва гуфт: «Рӯза барои ман аст ва ман худам подоши онро медиҳам». Дар Қуръони карим ваъда ҳам кард: «аҷрашонро ба тамомӣ хоҳад дод ва аз фазли хеш бар онон хоҳад афзуд».
Рамазон мактаби тарбиявие буд, ки рӯҳу бадани дастпарварони худро аз гуноҳ ва тамоми олӯдагиҳои гандолӯду заҳрогин дар се марҳила шустушӯ кард:
Дар марҳилаи аввал қалби эшонро нисбат ба худ ва халқи Худо нарм намуд, то косаи раҳми рӯзадорон ба ҷӯш ояду ниёзмандон аз лутфу меҳрубонии онҳо маҳрум намонанд. Дар марҳилаи дувум, доғҳоеро, ки бар асари гуноҳон бо сабаби саҳву хатоҳо дар қалби эшон сабт шуда буд, бинобар пойбандиашон ба сиёму қиём ва истиғфори саҳаргоҳон, зудуда шуд…
Баъд аз пок шудан аз гуноҳони сағира, барои поксозии гуноҳони кабира, дар марҳилаи ахир талоши эшон барои хомӯш кардани оташи дар сина ҷойдошта ва барои ба даст овардани ризоияти Парвардгор талош карданд. Ба ибораи дигар, аксар маврид рӯзадорон дар муноҷот бо Парвардгор буданд. Ин мардум аксари авқот бо забон зикри Худо анҷом медоданду бо чашмон дар малакути Ӯ таъоло сайр карда ва бо дил дар бораи замину осмон ва он чӣ дар байни онҳост меандешанд.
Эшон кӯшиш мекарданд, ки шабҳангом бо дуоҳои маснун ва нолаҳои ашколуд ба ёди Худо машғул шаванд, то аҷру савобе, ки ҳазрати Ҳаққтаъоло ваъда кардааст, дарёфт намоянд. Инсоне, ки дар марҳилаи аввал бар нафсу шаҳавоти худ пирӯз омад, дар сояи раҳмати ҳазрати Ҳаққтаъоло қарор гирифт, чун ин даҳа даҳаи раҳмат буд.
Ҳар шахс дар ин айём, саъй мекард, ки ба амри Парвардгори худ сар фурӯ оварда, рӯзро то шом бо рӯза, бо худдорӣ аз хӯрданиҳо, нӯшиданиҳо ва хоҳишоти нафсонӣ бегоҳ кунад. Ин тоифа шабро бо қиёми таровеҳ ва тасбиҳу таҳмид рӯз мекарданд, то дар «байтулғуфрон» по ниҳанд ва бо фазлу марҳамати Борӣ таъоло гуноҳонаш дар даҳаи мағфират бахшида шавад.
Дар марҳилаи савум, вақте инсони рӯзадор дар сояи раҳмату дар «байтулғуфрон» ҷо мегирад, барои халосӣ аз оташи шаҳавот, ки боиси худхоҳии банда ва Худонописандии кас мегардад, роҳ меҷӯяд, то бо сарбаландӣ ин марҳиларо пушти сар кунад. Чун даҳаи савум, аз мароҳили асосии поксозии рӯҳу бадан ва худсозиву худтакмилдиҳии шахси рӯзадор меанҷомад, ҷаҳду талошҳои инсон барои ба даст овардани шаҳодатномаи «озодӣ аз оташ», нисбат ба ду даҳаи пештар, зиёдтар мешавад, то бо ин васила битавонанд оташи қаҳру ғазаб, кинаву кудурат ва оташи тамоми рукнҳои ахлоқи разиларо, ки инсонро ба пастӣ мекашонанд, хомӯш созанд. Ин қавм хуб медонад, ки дар амри хайр мусобиқа кардан сифати мӯъминон аст ва Худои таъолоро аз ин мусобиқа ва пештозӣ хуш меояд ва дар ҷамъи малакути осмонҳо бар сабқаткунандагон мефахрад, ҷӯёи ризоияти Худой таъоло мешаванд…
Ҳамчунин дар ин даҳа шабе вуҷуд дошт, ки бо номи шаби қадр ёд мешавад. Шабест, ки ибодати он аз ҳазор моҳ беҳтар. Барои маҳрум нашудан аз савоби он шаб, мӯъминон бо пайравӣ аз Расули Акрам, аксар маврид, ин даҳаро дар эътикофу узлат ва гӯшанишинӣ дар масҷид, интихоб карданд, ва эшон дар ҳама ҳолат, хуфтану нишастан ва ҳангоми паҳлӯ задан ба ёди Худо мегузаронанд. Паёмбари Худо(с) барои поидани ин шаб дар вақти Мадина будан, ҳар даҳаи ахири рамазонро дар масҷид мегузаронид ва чун соли ахири ҳаёташон расид, бино бар ривояти Бухорӣ, бист рӯзи рамазонро дар масҷид ба эктикоф нишастанд ва ба қавле се маротиба Қуръони каримро сар то поён ба Ҷабраили амин(а) шунавониданд ва…
Ин шабро Худованди Маннон бар умматони Ҳабибаш Муҳаммади Мустафо(с) туҳфа кардааст то фардои қиёмат номаи аъмоли эшон бо зевари аҷру савоби ваъдашудаи шаби қадр пероста гардад ва дар байни умматони паёмбарони пешин, умматони Ҳабибаш Муҳаммад ибни Абдуллоҳ(с) низ бо доштани сабти тоатҳо ва ибодатҳои бешумор, дар номаи аъмолашон, сарбаланду сарфароз бошанд. Бар илова дар ин шаб фариштаҳо ба меҳмонии аҳли замин фурӯд меоянд, то дуруду саломи Ҳаққтаъолоро ба мӯъминон бирасонанд.
Малоика хуб медонанд, ки шахси рӯзадор ду вақти хурсандӣ дорад: яке вақти ифтору дигаре вақти мулоқот бо Парвардгор, аз ин рӯ талош мекунанд, то фардои қиёмат, дар вақти мулоқот бо Холиқи коинот, гувоҳӣ диҳанд, ки ай Худо ин мо ин мардумро он шаб дар ҳоли рукӯъу суҷуд ва дар меҳмонӣ дар хонаҳоят дарёфта будем, бар эшон миннат гузору онҳоро аз мулоқоти худ бештар ва беҳтар баҳравар соз.
Аз Расули Худо(с) ривоят аст, ки гуфт: Гуноҳи умматонам дар шаби охири моҳи рамазон бахшида мешаванд. Аз Паёмбари Акрам (с) пурсида шуд, ки оё он шаб шаби қадр аст? Гуфтанд: не, ва локин савоби амалҳо вақте дода мешавад, ки (мӯминон) амалро ба анҷом бирасонанд. Яъне дар ин шаб амалҳои моҳи пурбаракати моҳи Рамазон ба анҷом расидаанд ва қабл аз гузашти вақт аҷрашон дода мешавад ва дар рӯзи дигар, яъне аввали шаввол, ки мӯъминон пирӯзии худро бар нафси аммора ва шаҳавот ҷашн мегиранд, ҳазрати Ҳаққтаъоло ба фариштагон хитоб карда мефармояд: шумо гувоҳ бошед, ки ман тамоми гуноҳони рӯзадоронро (аз фазли хеш) бахшидам. Он гоҳ мӯъминоне, ки пас аз адои намоз ба хона бармегарданд, дар даст шаҳодатномаи озодӣ аз оташи дӯзах, ки Расули раҳмат ваъда карда аст, ҳам чун навзодони маъсум, хушу хандон, ба хонаву кошонаҳои хеш, бар хоҳанд гашт. Хушо ба ҳоли онҳое, ки бо тоату ибодот ва хайру эҳсон ин моҳи пурбаракатро паси сар карданд.
Хушо ба ҳолатон ай рӯзадороне, ки бар нафси аммора ва шаҳавоти худ ғолиб шудед, фаризаи Илоҳиро бо суннати Паёмбар(с) якҷо адо кардед ва дар ин рӯзи саъид пирӯзии худро ба намоиш мегузоред.
Идатон муборак, ҳамдиёрони азиз!
Амруллоҳи Низом, «Рӯзгор»
-
09.06.2025 13:12
226
Иштирок дар чорабинии сатҳи баланд бахшида ба оғози Даҳсолаи байналмилалии амал оид ба илмҳои яхшиносӣ (криосферӣ), солҳои 2025-2034
-
01.06.2025 19:19
231
Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон дар Ҳамоиши нахустини «Осиёи Марказӣ ва Италия» иштирок ва суханронӣ намуданд
-
29.05.2025 11:19
285
Рустами Эмомалӣ бо Раиси Шурои Федератсияи Маҷлиси Федералии Русия Валентина Матвиенко мулоқот намуданд
-
07.05.2025 23:59
451
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
561
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
445
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
23.06.2025 14:53
104
Иштироки ҳайати Ҷумҳурии Тоҷикистон дар 28-умин Форуми байналмилалии иқтисодии Санкт-Петербург
-
17.06.2025 19:39
171
Тоҷикистон ба ҷалби сармояи хориҷӣ таваҷҷӯҳи бештар зоҳир мекунад
-
09.06.2025 13:07
175
Мулоқот бо намояндагони Бонки Олмонии рушд (KfW)
-
14.10.2024 18:41
945
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1652
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3343
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
25.06.2025 11:31
81
Харитаи роҳи ҳадафи 7-уми Рушди Устувор барои Тоҷикистон расман ифтитоҳ гардид
-
23.06.2025 14:51
98
Дурнамои рушди энергетикаи барқароршаванда: Душанбе мизбони конфронси байналмилалӣ
-
16.06.2025 22:49
140
Тренинги омӯзишӣ: Тақвияти дониш ва малака дар самти ҳамкориҳои фаромарзӣ дар соҳаи об
-
20.03.2025 11:59
482
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
730
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
850
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
424
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
464
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
435
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
713
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
987
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1845
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
592
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
571
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1764
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
03.09.2021 08:38
2078
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2291
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
27.06.2019 05:52
2971
Муборак, ҳамватан, паймони ваҳдат!
-
19.04.2025 15:59
485
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
435
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
916
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
3035
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3479
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3462
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
622
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
648
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
595
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?