ТАЪРИХИ ИМОМИ АЪЗАМ-6
Имом Абӯюсуф меорад, ки дар ҳаққи устодам Абӯҳанифа пеш аз падару модарам дуъо мекунам. Овардаанд, ки Имом Ҳасан ибни Аммора гиребони худро дошта мегуфт: «Дар ҳаққи Худо, ки Абӯҳанифа, надидаам мисли ту дар фиқҳ бо ин сухани хушу боматонат ва ҳозирҷавобӣ. Ту ин замон деворе ҳастӣ бар фуқаҳо». Шахсе бар Ибни Авн аз Имоми Аъзам сухан карда мегӯяд, ки Абӯҳанифа аз сухани имрӯз гуфтаи хеш рӯзи дигар бармегардад. Ибни Авн дар ҷавоб мегӯяд: «Ин сухани ту далели равшан аст бар зӯҳду тақвои Абӯҳанифа, зеро аз хато ба савоб бармегардад, агар барнагардад хатояш боқӣ хоҳад монд».
Вақте дар ҳузури Довуди Той аз Имоми Аъзам сухан мерафт, гуфт: «Абӯҳанифа ситораи рахшонест барои раҳгумзадагон ва дарёи илмест, ки мақбули ҳамаи дилҳост».
Аз Халифа ибни Аюб овардаанд, ки гуфт: «Илм аз тарафи Худои таъоло ба Муҳаммади Мустафо (с) фиристода шуд ва аз он зоти нубувват ба асҳоби киром ва аз асҳоби киром ба тобеъини изом ва аз тобеъини изом ба Имоми Аъзам раҳматуллоҳи алайҳ ва шогирдони ӯ гузашт ва равнақ ёфт».
«Аллоҳумма афзи алайно бараката улумиҳи».
(Эй Аллоҳ! Аз илми ӯ ба мо фазл деҳ).
ДАР БАЁНИ ИҶТИҲОД ВА ИБОДАТИ ОН ҲАЗРАТ
Овардаанд, ки ҳазрати Имоми Аъзам ҳар шаб то субҳ дар ибодат мешуд. Сӣ сол дар ҳар ракъати намоз як навбат хатми Қуръон кард ва чиҳил сол бо таҳорати хуфтан намози бомдод гузорид. Саҳаргоҳон зорию таваллои ӯро ҳамсоягон мешуниданд.
Шахсе дар ҳузури Ибн-ул-Муборак аз Имоми Аъзам шикоят оғоз кард, Ибн-ул-Муборак фармуд: «Ҳайф бар ту бод! Аз азизе шикоят мекунӣ, ки чиҳилу панҷ сол намози панҷвақтаро бо таҳорат хонда, дар ҳар ракъат як навбат хатми Қуръон намуда ва ман илми фиқҳро аз ӯ фаро гирифтаам».
Имом Абӯмутеъ гуфтааст: «Шомгоҳон дар ҳар соате, ки ба тавофи Каъба мерафтам, Абӯҳанифа ва Суфёнро дар тавоф медидам».
Ҳазрати Имоми Аъзам дар муддати сӣ сол рӯз рӯза медошт. Рӯзе дар ҳоли аз кӯча гузаштан шунид, ки шахсе бар шахси дигар мегуфт: «Инаст Абӯҳанифа, ки шаб то саҳар хоб накарда ба ибодат машғул аст». Баъд аз шунидани ин суханон, Имоми Аъзам ба Абӯюсуф мегуяд:
«Субҳоноллоҳи таъоло, ки каминаро ба ин суханон муносиб дид, қабеҳ аст Худои таъоло аз ман зидди инро бубинад. Акнун лозим дидам ҳар шаб то субҳ дар намоз бошам ва ба даргоҳи Худои таъоло муноҷот бикунам, зеро дар мазаммати бадон дар Қуръони маҷид Худои таъоло мефармояд: «Ва юҳиббуна ан яҳмаду би мо лам яфъалу».
Аз Абӯюсуф меоранд, ки гуфт: «Устодам Имоми Аъзам дар шабонарӯз як навбат ва дар моҳи рамазону рӯзҳои ид ду навбат хатми Қуръон мекард. Дар омӯзондани илм пуртоқат, ботамкин, аз ғазаб дур ва бисёр сахӣ буд».
Овардаанд, ки Имом Маъсар гуфт: «Баъди намози ишроқ ба дарду фатво машғул мешуд ва баъди намози пешин то асру шому хуфтан ба дарс гуфтан. Пас аз рафтани шогирдон таҳорати тоза намуда, монанди арӯс худро ороста дар масҷид мешуд ва то бомдод ба ибодат мепардохт. Баъд дар хона шуда либоси тозаю озода пӯшида ба намози бомдод мебаромад. Ҳар рӯз ин ҳолат такрор меёфт. Хуллас солиёни зиёд наззора мекардам, на дар рӯз хӯрок хӯрдани эшонро ва на дар шаб хоб кардани эшонро надидам. Оре, пеш аз пешин камтар ғанаб мекарданд».
Аз Имом Шерик меоранд, ки гуфт: «Муддати як сол шабу рӯз ҳамроҳи Имоми Аъзам будам, надидаам, ки якпаҳлӯ зада бошад».
Фузайл ибни Дукин овардааст, ки тобеъин ва уламои зиёде дидам, аммо монанди Абӯҳанифа набуданд дар хондани намозу ба ҷо овардани ибодат. Пеш аз намоз бо гиря дуъо мекард ва дар намози шаб ояи «Бали-с-соъату мавъидуҳум ва-с-соъату адҳо ва амар»-(сураи Қамар, ояи 46)-ро мехонд. Ва шаби дигар то бомдод ояи «Фа манна-л-лоҳу ъалайно ва ваконо азоба-с-самум» (Сураи Тур, ояи 26) мехонд.
Ва аз зани он ҳазрат овардаанд, ки гуфт: «Аз замони хонадор шуданам бо Имом то ҳозир надидаам, ки сар ба болин ниҳода бошад ва ё такя карда бошад».
«Аллоҳумма аътино илман нофиъан ва фаҳман сотиъан».
ДАР БАЙНИ ТАРС ВА ХАВФИ ЭШОН АЗ ХУДОИ ТАЪОЛО
Язид ибни Лайс овардааст, ки имом дар намози хуфтан сураи «Изо зулзилати-л-арзу»-ро қироат кард. Абӯҳанифа дар паҳлӯи имом намоз буд. Вақте, ки намоз ба охир расид, Абӯҳанифа барнахоста дар ҷояш нишаст. Барои он ки халал нарасонам, рафтам. Субҳ дар масҷид шуда Абӯҳанифаро истода дидам, ки муноҷот мекард: «Худовандо, ба камтарин некӣ ҷазои некӣ ва ба бадӣ ҷазои бад ато мефармуда бошӣ, ин бечора Нӯъмонро ба раҳмати хеш аз оташи дӯзах халос гардонӣ».
Дар он ҳол дохил шудам, ки қандил дар ҳоли рӯшноӣ додан буд. Абӯҳанфа бар ман нигариста ва гуфт: «Азизам, он чӣ дидӣ пинҳон нигоҳ дор». Баъд аз он ду ракъат суннати бомдодро адо карда, фарзро ҳамроҳи ҷамоъат хонд. Ин вақт имом дар намози бомдод «Ва ло таҳсабана-л-лоҳа ғофилан ъаммо яъмалу-з-золимуна»-ро хонд. (Сураи Иброҳим, ояи 42). Абӯҳанифа дар худ биларзид.
Агар ягон масъалаи мушкил кушода намегашт, ба шогирдон мегуфт, ки ин аз гуноҳи кардаи ман аст. Баъд истиғфор ба ҷо меоварду таҳорати нав карда ду ракъат намоз мехонд ва мушкилии он масъала кушода мегашт.
ДАР БАЁНИ ЗАБОНИ ХЕШРО АЗ БЕҲУДА
ГУФТАН НИГОҲ ДОШТАНИ ОН ҲАЗРАТ
Рӯзе дар ҳузури эшон шахсе бо суханони беҳуда оғоз кард. Имоми Аъзам фармуд, ки суханоне, ки дар назди мардум мақбул нест, барҳазар бош. Аз барои Худо ба омӯзиши фиқҳ машғул бошед ва аз бадгӯии мардум парҳез кунед.
Шахсе аз Имоми Аъзам савол кард, ки Алқама афзал аст ё Авсад? Имом фармуд: «Ҳар дуи инро бо истиғфору дуъо ёд мекунам ва таъзими эшонро ба ҷо меорам. Барои якеро аз дигаре афзал шуморидан ҳадду қудрат надорам».
Аз Ибни Муборак овардаанд, ки гуфт: «Маротибае нашнидаам, ки Имоми Аъзам аз бадии шахсе аз душмане шиква карда бошад».
ДАР БАЁНИ ЭҲСОН ВА КАРАМИ ЭШОН
Эҳсону икром ва лутфу карами ҳазрати Имоми Аъзам нисбати мардум ва шогирдон бисёр буд. Агар шогирди камбизоат барои зан гирифтан қудрат надошт, ӯро зан медод ва нафақае муайян менамуд.
Рӯзе яке аз шогирдон дар ҳалқаи сӯҳбати эшон даромад, ки дар бар либоси даридаву чиркин дошт. Баъди рафтани дигарон ба он шогирд муроҷиат намуда гуфт, ки дар зери ҷойнамоз пул ҳаст, бигир ва ба худ либоси наву тоза бихар. Абӯюсуф нақл кардааст, ки ҳазрати Имоми Аъзам ягон саволро беҷавоб ва ҳоҷатеро бе савоб намегузошт.
Вақте фарзанди Имоми Аъзам Ҳаммод сураи «Фотиҳа»-ро хатм намуд, ба муаллим ҳазор танга фиристод ва узр пеш овард, ки чандон ҳадяи муносиб нафиристодам. Агар аз ин зиёда медоштам, дар таъзими Қуръони маҷид мефиристодам, аммо дар фикри он мабош, ки таълими илм додаӣ, балки кӯшиш намо то илм хор надорӣ.
Савдогарон соле як навбат аз ҳисоби фоида маблағеро ба Имоми Аъзам медоданд. Имоми Аъзам онро барои ҳоҷати устодону уламо сарф мекард ва мегуфт: «Ҳамди Худойро ба ҷо оред, ки ин фазли Парвардигор асту ман як нафар хизматгузор».
Меоранд, ки Имоми Аъзам ба Имом Воқиъ гуфт: «Муддати чиҳил сол аст, ки зиёда аз чор ҳазор танга дар даст надоштаам. Ин ҷаҳор ҳазор танга низ барои идора намудани нафақаи уламост».
Пеш аз он ки ба фарзандонаш либос ё дигар чиз бихарад, аввал ба ягон уламо мехарид, баъд ба фарзанди хеш.
Аз Абӯюсуф ҳикоят мекунанд, ки гуфт: «Имоми Аъзам мехост ба шахсе эҳсон кунад ва он шахс дар ҳаққи эшон шукр мекард, ғамгин шуда мегуфтанд: «Ин ризқи додаи Худои таъолост, ба Парвардигор шукр бояд кард на бар ман».
Чунон, ки овардаанд ҳазрати Имоми Аъзам муддати даҳ сол Абӯюсуф ва аҳли аёли ӯро таъмини нафақа кардаанд.
Аз Имом Шақиқ меоранд, ки гуфт: «Дар роҳе бо Абӯҳанифа ҳамроҳ будам, шахсе баробари дидани эшон рӯ ба гурез ниҳод. Абӯҳанифа аз мушоҳидаи ин ҳол он шахсро бихонд ва пурсид;
«Чаро аз ман гурезонӣ?» Гуфт: Чанд ҳазор танга пули шумо дар гардани ман аст. Муддатҳост, ки аз ҷиҳати қашшоқӣ наметавонам бипардозам. Бинобар аз шарми он дар гурезам. Имоми Аъзам гуфт: «Агар ҳол инаст, барои ту хайр кардам, яъне бахшидам. Хотири худ ҷамъ дор ва аз ман гурезон машав».
«Аллоҳумма аслиҳ аҳволано ва аҳсан истиқболано».
(Бор Худоё! Аҳволи маро босалоҳ гардон ва ояндаи маро накӯ соз).
(идома дорад)
-
22.06.2025 14:51
132
Конфронси байналмилалӣ «Осиёи Марказӣ - меҳвари СҲШ»
-
09.06.2025 13:12
256
Иштирок дар чорабинии сатҳи баланд бахшида ба оғози Даҳсолаи байналмилалии амал оид ба илмҳои яхшиносӣ (криосферӣ), солҳои 2025-2034
-
01.06.2025 19:19
266
Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон дар Ҳамоиши нахустини «Осиёи Марказӣ ва Италия» иштирок ва суханронӣ намуданд
-
07.05.2025 23:59
491
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
593
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
482
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
25.06.2025 11:36
136
Мулоқоти ҳайати Ҷумҳурии Тоҷикистон бо намояндагони Бонки Осиёии Сармоягузории Инфрасохторӣ
-
23.06.2025 14:53
137
Иштироки ҳайати Ҷумҳурии Тоҷикистон дар 28-умин Форуми байналмилалии иқтисодии Санкт-Петербург
-
17.06.2025 19:39
207
Тоҷикистон ба ҷалби сармояи хориҷӣ таваҷҷӯҳи бештар зоҳир мекунад
-
14.10.2024 18:41
973
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1682
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3373
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
25.06.2025 11:34
131
«CASA-1000» намунаи ҳамкориҳои энергетикии минтақавӣ
-
25.06.2025 11:31
115
Харитаи роҳи ҳадафи 7-уми Рушди Устувор барои Тоҷикистон расман ифтитоҳ гардид
-
23.06.2025 14:51
130
Дурнамои рушди энергетикаи барқароршаванда: Душанбе мизбони конфронси байналмилалӣ
-
20.03.2025 11:59
507
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
753
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
875
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
455
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
490
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
463
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
751
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
1013
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1878
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
621
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
601
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1791
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
19.09.2021 19:28
2112
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - II
-
03.09.2021 08:38
2106
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2319
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
19.04.2025 15:59
522
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
468
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
942
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
3067
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3506
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3499
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
653
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
675
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
621
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?